En frivillighedseksperts bedste råd

Langt de fleste fodboldklubber vil gerne tiltrække flere frivillige kræfter til at løse de mange opgaver i klubben. Her får I fire gode råd til, hvordan I kan gøre!

En frivillighedseksperts bedste råd
Af: DBU Bredde // Sarah Hoffmann

Lasse F. Petersen er ansat som konsulent i virksomheden Ingerfair, som blandt andet arbejder med rekruttering og ledelse af frivillige. Lasse er praktiker til fingerspidserne, og Ingerfair beskriver ham selv som 100 metermester i den praktiske del af rekruttering og ledelse af frivillige… - Lige netop det, som rigtig mange danske fodboldklubber gerne vil være bedre til!

Foto: Lasse F. Petersen (www.ingerfair.dk)

 

Her får du Lasses fire bedste råd, som kan være en hjælp, hvis I gerne vil arbejde mere strategisk omkring jeres frivillige.

 

  1. Arbejd i udvalg under bestyrelsen

At få opdelt arbejdet i bestyrelsen i mindre udvalg, kan hjælpe på mange ting. For eksempel kan meget lange bestyrelsesmøder gøres kortere, og man kan sikre, at hvert område, som får sit eget udvalg, bliver tilgået med større ansvarsfølelse og flere kreative idéer. I udvalg kan flere nemlig få lov at ytre sig, og flere vil automatisk tage et ansvar eller ejerskab for opgaverne.

 

  1. Nedsæt et frivillighedsudvalg og/eller udnævn en frivillighedsansvarlig

Som bestyrelse kan I med fordel finde en person og/eller en gruppe, som kun har frivilligheden i fokus og som deres opgave (en frivillighedsansvarlig og et frivillighedsudvalg).

Den frivillighedsansvarlige og frivillighedsudvalget skal både have fokus på rekrutteringen af nye frivillige, den daglige kontakt til klubbens frivillige, opgavebeskrivelser for de opgaver, der skal løses af frivillige hænder og måske arrangere sociale events for klubbens frivillige. På den måde sikrer I, at arbejdet med frivilligheden i klubben hele tiden er i fokus, og de frivillige i klubben vil føle, at de bliver værdsat i dagligdagen, hvilket vil resultere i, at de bliver længere i klubben.

 

  1. Vær synlig i lokalsamfundet

For at tiltrække nye frivillige skal folk omkring jer kende til jeres klub, og hvad man får ud af at lægge frivillige timer hos jer. Det er derfor nødvendigt for klubben at vise sig frem. Dette kan gøres på mange måder både digitalt og analogt. Alle medier skal i brug for hele tiden at være ”top of mind” i lokalsamfundet. Dette kan også være en opgave for frivillighedsudvalget.

 

  1. Find ud af hvem de nye frivillige er

Det er altid en god idé at lære de nye frivillige at kende og få dem registreret i et system. Når de frivillige åbner op, kan de som regel meget mere, end de først har fortalt, og derfor kan I hurtigt finde andre opgaver, de muligvis også kan løse. Det kan også være, at de nye frivillige gerne vil bidrage med noget, som I slet ikke havde tænkt, at I havde brug for.

Når man finder den rette person til den rette opgave, vil I opleve, at opgaven bliver løst til perfektion, og at den frivillige vokser af stolthed.

Her kan I fx se et eksempel fra en klub, som har fået to brødre til at være medieadministratorer. De har en kæmpe interesse for området og bidrager ekstremt positivt til klubbens image og sågar medlemstal. Se bare her:

 

Se mere om frivillighed her.

Log ind